skip to Main Content

De Timmerfabriek werd in het begin van de 19e eeuw gebouwd in een gebied dat ‘De Scheldewerf ’ heet. Voor het begin van deze werf moeten we terug naar de start van de 17e eeuw. In 1815 verhuisde de Rijksmarinewerf van Amsterdam naar de Dokhaven in Vlissingen.

Later in 1875 werd de Rijksmarinewerf opgevolgd door scheepsbouwer Maatschappij De Schelde. In 1911 bereikt het scheepsbouwbedrijf een absoluut hoogtepunt: men bouwde, naast de in Zeeland nog welbekende veerboten, onder meer enorme oceaanreuzen. Het bijzondere aan de Scheldewerf? Ieder onderdeel van een schip werd lokaal op maat vervaardigd. Een schip in aanbouw ging van west naar oost door de haven, van fabriek naar fabriek voor het volgende onderdeel in het proces. Nog steeds vindt u in dit gebied de oude Plaatwerkerij, Lasloods, Machinefabriek én de Timmerfabriek, in logische volgorde langs het water.

De bouw van de Timmerfabriek

Een perfect stukje onbebouwd terrein bleef over voor een van de laatste werkzaamheden in de afbouw van de schepen: het timmerwerk van de scheepsinterieurs. In 1914 startte de bouw van de Timmerfabriek. Iedere vierkante meter van het kavel werd benut. Vandaar de bijzondere vorm van de Timmerfabriek, niet rechthoekig, maar uitlopend op een punt, langs de randen van het kavel en de omliggende wegen. Het werd een heel modern gebouw voor zijn tijd, als één van de eerste gebouwen in Nederland werd er gebouwd met een skelet van gewapend beton. Een unicum!

Bijzondere architectuur

De enorme ramen van de Timmerfabriek zijn niet zomaar gekozen. In de Timmerfabriek was immers zoveel mogelijk licht nodig. Kunstlicht was in die tijd immers kostbaar. De galerij had een belangrijke functie in de Timmerfabriek. Via deze gigantische open ruimte werden de scheepsinterieurs van verdieping naar verdieping gehesen. Stap voor stap door het maakproces. De grote takel waarmee dat gebeurde, hangt er nog steeds.

Hoogtijdagen!

De uitzonderlijk innovatieve, moderne bouw van de Timmerfabriek laat al zien hoe vooruitstrevend De Schelde destijds was. Dat kwam ook terug in de schepen die ze bouwden.

Op iedere verdieping van de Timmerfabriek waren vakmensen met een ‘houten’ hart aan het werk om deze luxe scheepsinterieurs te realiseren. Met veel liefde en aandacht maakten ze strakke houten dekken, wanden, kozijnen, deuren en vloeren, maar ook comfortabele meubels met sierlijke ornamenten.

Einde van een tijdperk

De scheepswerf beleefde lange tijd gouden jaren. Kort voor de Tweede Wereldoorlog was De Schelde met meer dan 4.600 arbeidsplaatsen zelfs de grootste werkgever in Vlissingen. Dat alles veranderde ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.

Door de oorlog en de daarop volgende materiaalschaarste werd het stiller aan de Scheldewerf. Een voornaam schip, de Willem Ruys, waaraan men voor de oorlog was begonnen, lag uiteindelijk ruim zeven jaar op de helling in de binnenstad van Vlissingen. Een bijzondere aanblik. Volgens de overlevering zou dit schip een rol hebben gespeeld in het voorkomen van de vernietiging van de Scheldewerf door de Duitsers.

Bombardement

Wat niet kon worden voorkomen, was het bombardement in 1943, waarbij de toren van de Timmerfabriek, de wateropslagplaats, verloren ging. Ondanks dat De Schelde een gezond bedrijf was en het vakmanschap van ongekend hoog niveau, verloor de Timmerfabriek – en later ook het bedrijf – in de decennia na de oorlog langzaam zijn bestaansrecht door een verandering van tijden en technieken. Scheepsbouwer Damen nam de Scheldewerf in 2000 over van De Schelde.

De Timmerfabriek wordt Rijksmonument

In 2004 verkocht Scheepsbouwer Amels/Damen een deel van de Scheldewerf aan Gemeente Vlissingen. De vier mooiste gebouwen werden als Rijksmonument aangeduid; De oude Plaatwerkerij, Lasloods, Machinefabriek en Timmerfabriek. Ze behoren nu tot de meest authentieke en waardevolle vooroorlogse, industriële gebouwen die Vlissingen rijk is.

Van toen naar nu

Het Scheldekwartier in Vlissingen ondergaat een ware metamorfose, het wordt een ongeëvenaarde hotspot aan de zonnige Zeeuwse kust in De Stad aan Zee! Een bijzonder en beeldbepalend landmark in dit gebied is de Rijksmonumentale Timmerfabriek, Hotel de Timmerfabriek. Het hotel is sinds mei 2022 succesvol in exploitatie en onlangs zijn er enkele investeringskansen vrij gekomen! Meer weten? Neem contact op met Alexander Snoodijk via tel. 088 1900 222 of mail naar info@teamleisure.nl.

Direct naast de monumentale Timmerfabriek wordt De Dokwerker (powered by Hotel de Timmerfabriek) gerealiseerd; een stoer, nieuw gebouw met 58 compacte hotelappartementen. Dit stedelijke, industriële gebouw is een uitbreiding van het succesvolle naastgelegen Hotel De Timmerfabriek. De combinatie van deze twee projecten zorgt voor een synergie die zijn weerga niet kent!
KLIK VOOR MEER INFORMATIE EN DE BROCHURE VAN DE DOKWERKER VLISSINGEN.

Bekijk ook:

Recreatief vastgoed. Juist nu!

Kan ik dan nergens meer heen met mijn vermogen? Je vraagt het je vandaag de…

Boutique Hotel Philippine in PZC

Of Boutique Hotel Philippine een succes wordt, is geen vraag. Gasten staan Pasen 2025 in…

Belangstelling voor Hotel Sint Joris in Middelburg slaat alles

Voor de argeloze bezoeker moeten er nog wat draken worden verslagen vóór Hotel Sint Joris…

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Op de hoogte blijven over de voortgang van een project, als eerste horen wanneer een project in verkoop gaat én andere interessante nieuwsberichten ontvangen? Meld u hier aan voor onze nieuwsbrief.

Back To Top